012 ایدههای اقتصادی: علیه دیکتاتوری اکثریت
جان استوارت میل هم اعمالی از دولت و هم از مردم را مضر میدانست.
جان استوارت میل
[ اقتصاددانان #نهادگرا ] علیه دیکتاتوری اکثریتجان استوارت میل هم اعمالی از دولت و هم از مردم را مضر می دانست
جان استوارت میل
بیستم ماه مه 1806 ، جان استوارت میل در شهر لندن چشم به جهان گشود
و پیش از اینکه در ماه مه 1873، و زمانی که 66 سال سن داشت، در فرانسه از دنیا برود،
کاری کرد که بعد از گذشت نزدیک دو قرن، هنوز هم اندیشه لیبرال به او بسیار مدیون است.
میل که از همان دوران نوجوانی همراه با دوستانش به مطالعه و بحث پیرامون نظریات علم اخلاق می پرداخت، پس از اینکه با نوشتههای خودش در این زمینه چهره این اندیشه را در جهان دگرگون سازد، سه سال بین سالهای 1865 و 1868 عضو پارلمان انگلستان هم بود.
آزادی اجتماعی یکی از مهم ترین کشمکش های تاریخ بشر، جدال بین آزادی و اقتدار است.
آزادی اجتماعی در مقابل سلطه حاکمان سیاسی
سلطه اکثریت
از نظر میل، آزادی اجتماعی یعنی قرار دادن محدودیت سر راه قدرت حاکم، به گونه ای که او دیگر نتواند بر اساس امیال خود از قدرتش استفاده کرده و تصمیماتی بگیرد که برای جامعه زیان بار باشند.
مردم باید حق مداخله در تصمیمات حکومت را داشته باشند.
آزادی اجتماعی:
ماهیت و محدودیت قدرتی است که می تواند به وسیله جامعه روی افراد به لحاظ قانونی پیاده شود
داشتن حق بیان سیاسی و با ایجاد نظامی
از نقاط چک کننده در قانون اساسی
میل به محدود کردن قدرت حاکمیت رضایت نمی داد.
او ادعا می کرد که جامعه هم می تواند وارد مباحثی شود که یا ربطی به جامعه ندارد یا اگر هم دارد در نهایت به شکل مداخله ای اشتباه صورت گیرد.
سلطه جامعه :
اگر یک سیاستمدار اشتباهی انجام دهد می توان او را به هر شکلی مجازات کرد،
اما از آنجایی که مجازات کردن جامعه عملی دشوار و فرار کردن از آن بسیار ساده تر است،
احتمال شیوع “سلطه جامعه” بسیار بالاتر است و به شکلی عمیق تر و ریشه دارتر زندگی روزمره افراد را به قید خود درمی آورد.
جرمی بنتام
حضور قانون برای کنترل جامعه لازم است
باید با دادن حق هایی به مردم، توانایی محدود کردن و کنترل حاکمان سیاسی وجود داشته باشد.
فایده گرایی
جرمی بنتام در کتاب
مقدمه ای بر اصول اخلاق و قانون گذاری:
هدف قانون گذار باید این باشد که حداکثر خوشی افراد را تأمین کند
چون حکم مجازات توأم با درد است، لذا شر محسوب می شود
و
باید فقط موقعی اجرا شود که از بروز شر بزرگ تری جلوگیری کند.
میل:
در انتخاب خوشی ها باید خصوصیات آنها را که
شدت و ضعف،پایداری یا زودگذری، مسلم بودن یا محتمل بودن، نزدیکی یا دوری، خلوص یا باروری یا بی ثمری باشد در نظر گرفت.
پیدا است اگر باید بین دو خوشی یکی را انتخاب کنیم، آن یک که شدیدتر و پایدارتر، سالم تر و نزدیک تر، و خالص تر و بارورتر است، باید رجحان داشته باشد.
اما در نظر جرمی بنتام خوشی ها از لحاظ نوع و کیفیت با هم اختلاف ندارند و اختلافشان صرفا در کمیت است.
بنابراین اگر سایر شرایط مساوی باشند، به قول او، چنان که در کتاب “مقدمه ای بر اصول اخلاق و قانون گذاری” می گوید “تصنیف چاچاچا همان ارزشی را دارد که سمفونی نهم بتهوون”
میل به طور مشخص در سه محور اصلی نظریه بنتام را نقد کرده و در واقع چیزی بر آن افزود.
اول اینکه از نظر میل چون لذات روحی پایدارتر و امن ترند و ساده تر به دست می آیند، پس به باقی لذات اولویت دارند.
دومین مورد هم اینکه چون امور معنوی بر امور مادی ترجیح دارند و به قول معروف “سقراطِ دردمند، بهتر از یک نادان بی درد است” باید در طبقه بندی لذات هم این سلسله بندی اعمال شود.
از همه مهم تر هم اینکه چون انسان موجودی اجتماعی است که در کنار دیگر انسان ها به سمت سعادت یا بدبختی حرکت می کند و تمدن را می سازد، فایده گرایی بهترین اصل ممکن برای سعادتمندیِ اکثریت افراد است.
کتاب
اصول اقتصاد سیاسی
میل
مالیات صعودی را شکلی از دزدی دولتی می دانست